۲۷ اسفند، ۱۳۹۹

وزارت نیرو: ۲۵۰ شهر ایران در سال ۱۴۰۰ دچار تنش آبی می‌شوند

 

بحران خشکسالی

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا که از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو است، روز یکشنبه اعلام کرد: سال گذشته تعداد ۳۵۰ شهر دارای تنش آبی بودند که پیش‌بینی می‌شود با توجه به بارندگی‌ها، این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۲۰ تا ۲۵۰ شهر برسد.

حمیدرضا کشفی در نشست خبری در جمع خبرنگاران همچنین درباره مشکلات آبی در سال جاری گفت: مهمترین آن شیوع کرونا و افزایش مصرف آب بوده به نحوی که در کلانشهرها افزایش ۴۰ درصدی مصرف را نسبت به مدت مشابه قبل شاهد بودیم.

او ادامه داد: میزان بارندگی‌ها ۳۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اتفاق خاصی نیز برای جبران این کمبود بارش نیفتد.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا درباره طرح جمع‌آوری فاضلاب در اهواز و روند پیشرفت آن گفت: جمع‌آوری آبهای سطحی و همزمان با آن دفع بهداشتی فاضلاب دو زیرساختی است که در اهواز نیاز به توسعه دارد که در حال حاضر جمع‌آوری آبهای سطحی عقب‌تر از پروژه فاضلاب است که البته آن هم به کندی پیش می‌رود.

کشفی گفت: قرار بود ۵۰ میلیون یوروی دیگر تخصیص یابد که به دستور رهبر فعلا برداشت از صندوق توسعه برای تکمیل پروژه‌ها امکانپذیر نیست.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفا افزود: سندی برای تامین و توزیع صحیح آب تهیه شده که برای تمامی استانها در سال ۱۴۰۰ ابلاغ می‌شود. شهرهای تنش‌دار هر سال رصد خواهند شد. امیدواریم با کارهایی که در سامانه‌ها انجام می‌شود تاب‌آوری افزایش یابد و اتفاق خاصی به لحاظ بحران آبی رخ ندهد اما به طور قطع تعداد شهرهای دارای تنش افزایش می‌یابد.

کشفی توضیح داد: در پیک مصرف اگر تا ۱۰ درصد کمبود آب وجود داشته باشد رنگ شهر زرد خواهد بود. ۱۰ تا ۲۰ درصد کمبود نارنجی و ۳۰ درصد و بیشتر شهر به رنگ قرمز در خواهد آمد. در بالاترین زمان مصرف ۳۰ درصد کمبود است که ممکن است منجر به محدودیت مصرف در برخی مناطق شود.