۱۷ دی، ۱۳۹۹

سوء مدیریت و افزایش احتمال آلودگی ویروسی در بند زنان اوین

 

خبرگزاری هرانا – هفته گذشته تعدادی متهم و زندانی زن جدید به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل شده‌اند. انتقال این افراد به قرنطینه در زمان شیوع ویروس کرونا بدون رعایت غربالگری، ترتیب ورود و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفته است. به دلیل سوء مدیریت جاری، این افراد مجبور به استفاده از وسایل مشترک با زندانی‌های قدیمی‌تر که به واسطه تدابیر خود تاکنون توانسته‌اند شیوع ویروس در این محل را کنترل کنند شده‌اند. محدودیت در خدمات درمانی و بهداشتی، خودداری از ارائه ماسک و مواد ضدعفونی کننده و فروش ماسک با قیمت گزاف در این بند ریسک شیوع ویروس را بیشتر از پیش کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هفته گذشته تعدادی متهم و زندانی زن جدید به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل شده‌اند.

شماری از متهمان و زندانیان ورودی جدید از بازداشتگاه وزرا و تعدادی نیز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ و  بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به قرنطینه منتقل شده‌اند. همچنین برخی با پایان ایام مرخصی برای سپری کردن ادامه محکومیت به زندان بازگشته‌اند. انتقال این افراد به قرنطینه در زمان شیوع ویروس کرونا بدون رعایت غربالگری، ترتیب ورود و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفته است.

به دلیل سوء مدیریت جاری، این افراد مجبور به استفاده از وسایل مشترک با زندانی‌های قدیمی‌تر که به واسطه تدابیر خود تاکنون توانسته‌اند شیوع ویروس در این محل را کنترل کنند شده‌اند. به عنوان مثال در حالی که در قرنطینه این بند یک دستگاه تلفن اختصاصی وجود دارد، با این حال گفته می‌شود بنا به دستور وزارت اطلاعات زندانیان محبوس در قرنطینه باید از تلفن موجود در بند زنان به صورت مشترک استفاده کنند.

از سوی دیگر محدودیت در خدمات درمانی و بهداشتی، خودداری از ارائه ماسک و مواد ضدعفونی کننده و فروش ماسک و دستکش با قیمت هر بسته ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان تومان در این بند و عدم توان خرید برخی زندانیان ریسک شیوع ویروس را بیشتر از پیش کرده است. به علاوه فضای هواخوری، فروشگاه، باشگاه، کتابخانه و نمازخانه نیز بین افراد ساکن قرنطینه و بند مشترک است.