۰۵ بهمن، ۱۳۹۹

سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان است

 

یک مقام وزارت بهداشت ایران می‌گوید بر اساس آماری که سه سال پیش ثبت شده است، سالانه ۱۳۵ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند و پس از بیماری‌های قلبی عروقی، ابتلا به سرطان دومین عامل مرگ ایرانیان به شمار می‌رود.

افشین استوار، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وابسته به وزارت بهداشت، با بیان این‌که بروز مرگ‌ومیر سالانه ناشی از سرطان در ایران نسبت به متوسط جهانی «کمتر» است، گفت: «بر اساس نتایج برنامه ملی ثبت سرطان که آخرین گزارش آن مربوط به سال ۹۶ است، سالانه نزدیک به ۱۳۵ هزار ابتلا در کشور ثبت می‌شود که ۵۲ درصد ابتلا به مردان و ۴۸ درصد به زنان مربوط می‌شود.»

به‌گفته این مقام وزارت بهداشت، شایع‌ترین انواع این بیماری در ایران شامل سرطان‌های پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر افزود ۱۶ درصد مرگ‌ومیرها در ایران به سرطان مربوط می‌شود که بعد از بیماری‌های قلبی عروقی دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است.

افشین استوار خاطرنشان کرد که تغییر سبک زندگی ایرانیان در سال‌های اخیر سبب شده است که بروز سرطان در سال ۱۳۹۶ در مقایسه با سال‌های پیش از آن با افزایشی چشمگیر مواجه شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر دلایل متعددی از جمله کمبود مصرف میوه و سبزی، کاهش فعالیت بدنی نسبت به گذشته، چاقی، کلسترول بالا، مصرف مواد مخدر و سیگار و عوامل محیطی را از عوامل موثر در افزایش موارد ابتلا به سرطان در ایران برشمرد.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، در برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی برای بیماری‌های غیرواگیر، سال گذشته آلودگی هوا نیز به‌عنوان یکی از عوامل خطر اصلی اضافه شده است.