۰۱ بهمن، ۱۳۹۹

هشت انجمن و کانون صنفی ایران: رد واکسن‌های تایید شده جهانی، کشتار عامدانه است

 هشت انجمن‌‌ و کانون‌ صنفی در بیانیه‌‌هایی اهمال در خرید واکسن‌های تایید شده سازمان بهداشت جهانی را کشتار عامدانه نامیدند. جمعی از فعالان مدنی و کادر پزشکی نیز بر تهیه و خرید واکسن‌های معتبر تاکید کردند.    

default

هشت انجمن و کانون صنفی ایران در بیانیه‌هایی جداگانه اهمال در خرید واکسن‌های تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی را برابر با بازی کردن با جان میلیون‌ها ایرانی دانستند و خواستار واکسیناسیون رایگان و سراسری مردم شدند. 

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این هشت انجمن و کانون صنفی متعلق به معلمان، کارگران و بازنشستگان در نقاط مختلف ایران هستند که در بیانیه خود ضمن ابراز مخالفت با تصمیمات ناهماهنگ در خصوص بازگشایی مدارس خواهان عدم اجرای این تصمیم حتی به صورت محدود تا زمان انجام واکسیناسیون سراسری شدند.

در این حرکت جمعی اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان، کانون صنفی فرهنگیان گیلان، اتحاد بازنشستگان، اتحادیه آزاد کارگران ایران، کانون صنفی فرهنگیان قزوین، انجمن صنفی بازنشستگان کشوری و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران شرکت کرده‌اند.

کشتار عامدانه

اتحاد بازنشستگان در بیانیه خود ضمن مقایسه عملکرد مسئولان کشور با سایر کشورها نوشته‌اند: «بسیاری از کشورها برای مقابله با ویروس کرونا به واکسیناسیون رو آورده‌اند تا جمعیت خود را در برابر ویروس مرگبار کرونا ایمن کنند، اما مسئولان و دست اندرکاران کشور ما تا کنون فقط حرف زده‌اند؛ بدون داشتن کمترین دانش علمی حکم ممنوعیت استفاده از واکسن‌های فایزر و واکسن مشترک انگلیس و سوئد را صادر کرده‌اند؛ تا امروز کمترین اهمیتی به افکار عمومی و مطالبه‌ی واکسیناسیون عمومی و رایگان نداده‌ و از هیچ جای دیگری هم به صورت انبوه واکسنی وارد نکرده‌اند.»

کانون صنفی فرهنگیان استان گیلان حسن روحانی را به عنوان رئیس‌جمهوری مسئول دانسته‌ و گفته است او«موظف به تسریع تهیه واکسن معتبر» است. این کانون از روحانی خواسته‌است «جان مردم را وجه‌المصالحه نگرش‌های ایدئولوژیک و دعواهای سیاسی مرسوم قرار ندهد و در مواجهه با این امر به غایت خطیر، حداکثر تدبیر را به خرج دهد».

کانون صنفی فرهنگیان استان گیلان تاکید کرده است که «هرگونه اصراری بر محروم کردن مردم از واکسن مطلوب، مطابق با استاندارهای جهانی و سازمان بهداشت جهانی، تلاش و مشارکت در مسیر مرگ و میرهای ناشی از کرونا، کشتار عامدانه محسوب می‌شود».

«هماهنگ با سازمان بهداشت جهانی اقدام کنید»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی ماه در یک سخنرانی واردات “واکسن آمریکایی و انگلیسی” به ایران را ممنوع اعلام و به این ترتیب ایرانیان را از دسترسی به سه واکسنی که مجوزهای بین‌المللی را دریافت کرده‌اند محروم کرد. او در این سخنرانی گفت که مسئله ممنوعیت واردات واکسن شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی را قبلا به مسئولان گوشزد کرده و اکنون آن را به طور عمومی اعلام می‌کند.

امضاکنندگان بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان ضمن هشدار به مسئولان کشور در خصوص «عواقب تاخیر در واکسیناسیون فوری و سراسری کشور» مسئولیت هرگونه رخدادی را متوجه آنان کرده‌ و پیشنهاد داده‌اند «هماهنگ با سازمان بهداشت جهانی و همراستا با استانداردهای جهانی به واکسیناسیون فوری و سراسری مردم اقدام کنند».