۲۹ مهر، ۱۳۹۹

جهش ناگهانی آمار رسمی مرگ و میر کرونا در ایران؛ ۳۳۷ قربانی در یک روز و ۴۲۵۱ بیمار جدید در ۲۴ ساعت

 

corona

سخنگوی وزارت بهداشت ایران خبر داده است که در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۷ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار رسمی بالاترین میزان مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا است که در طول ۹ ماه گذشته منتشر شده است و نخستین بار است که تعداد قربانیان در یک روز به بیش از ۳۰۰ نفر می‌رسد.

به گفته سیما سادات لاری، با احتساب این آمار، تعداد کل قربانیان این بیماری در ایران تا روز دوشنبه ۲۸ مهرماه به ۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است.

او با «بی‌سابقه» دانستن افزایش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران، از «سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش میزان استفاده از ماسک و همچنین بروز رفتارهای اجتماعی خطر آفرین در هفته‌های گذشته» به عنوان دلایل این وضعیت نام برده است.

آمار رسمی که به طور روزانه از طریق سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، همواره محل تردید بوده است.

اخیرا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با تایید اینکه آمار واقعی بیماران کرونا در ایران بیشتر از آمارهای رسمی است، گفته بود باید آمارهای واقعی را تا ۲.۲ برابر آمارهای رسمی دانسته بود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین تعداد بیماران جدید شناسایی شده را ۴ هزار و ۲۵۱ نفر اعلام کرده و بدین ترتیب بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، مجموع مبتلایان به کرونا در ایران به ۵۳۴ هزار و ۶۳۱ نفر رسیده است.

در روزهای اخیر هشدارهای متعددی درباره افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر روزانه از سوی برخی مقام‌های اجرایی و اعضای شورای شهر تهران مطرح شده بود.

روز یک‌شنبه، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مرگ و میر در تهران به روزانه ۱۵۰ نفر رسیده است، خواستار تعطیلی کامل پایتخت برای دو هفته شده بود.

مقام‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای گذشته کوشیده‌اند با اعمال برخی محدودیت‌های اجتماعی، اعمال جریمه برای شهروندان متخلف و ممنوعیت برخی فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و مذهبی، شیوع کرونا در ایران را مهار کنند ولی آمار جدید ابتلا و مرگ و میر نشان می‌دهد که این سیاست‌ها شکست خورده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفته است که موج سوم بیماری کرونا در تهران «روند صعودی» دارد و «در روزهای اخیر کماکان شاهد میزان افزاینده بستری، مراجعین سرپایی و مرگ و میر ناشی از کرونا بودیم».