۲۸ تیر، ۱۳۹۹

فرانسه از صدور حکم اعدام برای سه معترض آبان «عمیقا شوکه شده است»

فرانسه روز جمعه ۲۷ تیر اعلام کرد که از صدور حکم اعدام برای سه جوانی که در اعتراضات آبان ماه ایران شرکت کرده‌ بودند، «عمیقا شوکه شده است».

دیوان عالی کشور ایران هفته‌ای که گذشت حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را تایید کرد و اتهام آنها را آتش زدن بانک‌ها، اتوبوس‌ها و اماکن عمومی برشمرد.

اعتراضات آبان سال گذشته در ایران به دنبال افزایش دو برابری قیمت سوخت درگرفت که گویای تنگناهای شدید اقتصادی در کشور بود، اما این اعتراضات به سرعت تغییر مسیر داد و رهبران جمهوری اسلامی را هدف قرار گرفت.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی

بیشتر در این باره:

اعتراض به حکم اعدام معترضان آبان؛ هشتگ «اعدام نکنید» شش میلیارد بار دیده شد

بیانیه وزارت خارجه فرانسه می‌گوید که پاریس «از این حکم عمیقا شوکه شده است».

این بیانیه در ادامه بر تعهد فرانسه نسبت به آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز تاکید و «بر مخالفت با مجازات اعدام در هر کجا و تحت هر شرایطی پافشاری می‌کند».

یک گروه از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه از ایران خواستند که احکام اعدام علیه امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را لغو و درباره ادعای شکنجه آنها تحقیق کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز پا به این مناقشه گذاشته و و هشدار داده که «اعدام این سه پیام وحشتناکی به جهان می‌فرستد و نباید چنین شود».

مشخص نیست که چه زمانی این احکام اجرا خواهد شد. در این حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، گفته که حکم نهایی هنوز ممکن است که تغییر کند.

صدور این احکام واکنش جامعه ایرانی را به دنبال داشته که خشم و نارضایتی خود را با میلیون‌ها توییت و نوشته‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دیگر نشان دادند.

بابک پاک نیا،وکیل امیرحسین مرادی، روز چهارنشبه گفته بود، با مساعدت اجرای احکام زندان اوین او به همراه حسین تاج و مصطفی نیلی ، سه وکیل تعیینی متهمان، توانسته‌اند برای نخستین بار پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را در مرحله اجرای احکام ببیند.

بابک پاک نیا در ادامه گفته است مقام‌های قوه قضائیه ایران اکنون پذیرفته‌اند که اجازه دهند که سه وکیل تعیینی متهمان در پرونده دخالت کنند.