۰۵ مرداد، ۱۳۹۹

اظهارات متناقض روحانی و سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در خوزستان، روحانی: عزاداری محرم حتی در مناطقی که وضعیت قرمز دارند، باید برگزار شود،آمار رسمی کرونا در ایران: ۱۹۵ نفر جان باختند؛ ۲۳۱۶ بیمار جدید

در حالی که رئیس‌جمهور ایران از پایان وضعیت قرمز شیوع کرونا در خوزستان به عنوان «خبر خوش» نام برده بود، سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت خوزستان را قرمز اعلام کرد.

حسن روحانی خبر خروج خوزستان از وضعیت قرمز را صبح روز شنبه ۴ مرداد در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام کرد و گفت علاوه بر استان خوزستان، استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز از وضعیت قرمز خارج شده‌اند.

با این حال سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز در گزارش روزانه خود درباره وضعیت کرونا گفت استان خوزستان از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.

او بدون ارائه آمارهای مربوط به استان‌های مختلف از استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام، به عنوان دیگر استان‌هایی نام برده است که در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد، به عنوان استان‌هایی نام برد که در وضعیت هشدار قرار دارند.

مرگ ۱۹۵ نفر در یک روز

خانم لاری همچنین از مرگ ۱۹۵ نفر دیگر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

بدین ترتیب بر اساس آمار رسمی شمار قربانیان کرونا در ایران به ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر رسیده است.

بر اساس گزارش سخنگوی وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، همچنین ۲۳۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شدند و با احتساب آنها تاکنون ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

از میان مبتلایان جدید، ۱۲۹۸ نفر، بیشتر آنها در بیمارستان‌های شهرهای مختلف کشور بستری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۳۶۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در ایران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران باوجود تردیدهای جدی نسبت به درستی آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور، کماکان به ارائه گزارش روزانه خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

این در حالی است که منابع مستقل از مرگ چندبرابری مبتلایان نسبت به آمار رسمی خبر می‌دهند.

افزایش قابل توجه بیماران در تهران

خبرگزاری ایرنا نیز نوشته به علت افزایش قابل توجه مبتلایان به کرونا در تهران، علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در تهران خواستار دورکاری ۵۰ درصد کارمندان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی این استان شده است.

آقای زالی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، این درخواست را مطرح کرده و نوشته برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، باید «تردد در سطح شهر» کاهش یابد.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران به روال معمول از ارائه جزییات آمار مربوط به کرونا در استان‌های مختلف خودداری می‌کنند.

از: رادیو فردا

*****

روحانی: عزاداری محرم حتی در مناطقی که وضعیت قرمز دارند، باید برگزار شود

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفته است عزاداری محرم حتی در مناطقی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز هستند، باید برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او که روز شنبه ۴ مرداد در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سخن می‌گفت، با اشاره به بحث‌های مطرح درباره نحوه عزاداری در محرم گفت دوگانه سلامت یا عزاداری نداریم.

او از «فرهنگ عاشورایی» به عنوان عامل ایستادگی در مقابل «دشمن» یاد کرد و گفت تجربه برگزاری مراسم‌هی مذهبی ماه رمضان نشان داد که این مراسم‌ها «باعث شیوع کرونا» نبوده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در موج اول شیوع کرونا، دولت با اصرار بر نقش موثر تجمع مردم در مکان‌های مذهبی خواستار تعطیلی مراکز مذهبی مانند حرم امام رضا در مشهد و حرم معصومه در قم شد.

آقای روحانی در عین حال خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عزاداری در فضای باز شد و گفت باید زمان عزاداری‌ها محدود شود، چون «می‌تواند ما را با مشکل در زمینه شیوع کرونا مواجه کند».

در طول پنج ماه گذشته، موضوع فعالیت‌ مکان‌های مذهبی و برگزاری مراسم‌های مذهبی بارها محل مناقشه و بحث در ایران بوده است.

*****

در اوج پیک کرونا در کرمان هستیم/ کادر درمانی خسته شده‌ اند/ علت اصلی افزایش قیمت ماسک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اعلام این مطلب که در حال حاضر در اوج پیک بیماری کرونا در استان کرمان هستیم، اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۱۹۶ بیمار در بیمارستان افضلی پور تا ساعت ۲۲ شب گذشته بستری شده اند.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا رشیدی‌نژاد امروز چهارم مردادماه در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان کرمان با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از مراکز پزشکی گفت: مراکز خصوصی پزشکی (مطب‌ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی) نیرو به اندازه کافی ندارند تا بتوانند ساماندهی مناسبی برای رعایت کامل پروتکل های بهداشتی داشته باشند اما در مجموع ما در موضوع رعایت دستورالعمل ها با کسی تعارف نداریم و در معاونت غذا و دارو یک تیم با چک لیست‌های مشخص و با نظارت نظام پزشکی به این حوزه رسیدگی خواهند کرد تا پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز به صورت کامل رعایت شود.

وی با اعلام این مطلب که در حال حاضر در اوج پیک بیماری کرونا در استان کرمان هستیم، اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۱۹۶ بیمار در بیمارستان افضلی پور تا ساعت ۲۲ شب گذشته بستری شده‌اند که امیدواریم در دو الی سه هفته آینده روند ابتلا به کووید ۱۹ در استان کاهشی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به برگزاری مراسم دعای روز عرفه در کرمان بیان کرد: طبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا مقرر شد مراسم دعای روز عرفه در جوار مزار شهیدان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود ضمن آنکه تاکید می شود این مراسم حتما در فضای باز برگزار شود.

رشیدی نژاد با اشاره به اینکه در اوج پیک بیماری کرونا در استان کرمان هستیم لذا باید اقدامات محدودیتی قائل شویم تا تهدیدی برای سلامت جامعه ایجاد نشود، به موضوع دسترسی مردم به ماسک هم اشاره کرد و گفت: توزیع و قیمت گذاری ماسک برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و نظارت بر آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است. بنابراین هرچه تعداد مراکز توزیع بیشتر باشد، ماسک بیشتری در دسترس مردم خواهد بود ضمن آنکه افزایش اخیر قیمت ماسک نیز به علت افزایش قیمت پارچه است.

وی با بیان اینکه کادر درمانی خسته شده‌ و در حال جایگزین کردن آنها هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر با کمبود تخت و خدمات دهی از سوی کادر بیمارستانی روبرو نیستیم اما اگر مردم نسبت به کرونا و رعایت مسائل بهداشتی بی خیال باشند و توصیه‌های بهداشتی را جدی نگیرند قطعا تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ از ظرفیت بیمارستان‌های استان بیشتر خواهد شد و دیگر جوابگوی مراجعه کنندگان و ارائه خدمات مطلوب به آنها نخواهیم بود.

ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز در این جلسه عنوان کرد: براساس بخشنامه سازمانی، فروش ماسک خارج از داروخانه‌ها و مراکزی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند، ممنوع بوده و در  در حکم قاچاق و توزیع خارج از شبکه و تخلف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قیمت ماسک بیان کرد: هم اکنون ماسک‌های پزشکی در داروخانه های استان به قیمت ۲۳۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود که طی مکاتبات صورت گرفته با سازمان صمت، درخواست ارزانتر شدن ماسک‌های پزشکی را داریم.

مهدی حسینی‌نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: هر تولید کننده بدون نیاز مجوز صنعت می‌تواند ماسک تولید کند به شرط اینکه در سامانه ثبت نام کنند که تاکنون ۱۶ واحد ثبت‌نام کرده‌اند و همچنین سپاه قول داده است که پارچه مورد نیاز این واحدها را تامین ‌کند.