۱۴ بهمن، ۱۴۰۰

سخنگوی کانون صنفی معلمان: مطالبات معلمان عینی و واقعی است، آرمانی نیست

آموزش رایگان، دفاع از معلمان، جلوگیری از دست‌اندازی به صندوق ذخیره معلمان و پاداش بازنشستگان مطالبات ما است

اعتراضات معلمان یکی از اولین چالش‌های دولت رئیسی بود که پابپای دولت جدید تاکنون ادامه یافته است. گرچه چندان توجهی به این اعتراضات نشده و کماکان و رادیکالتر ادامه یافته است.

معلمان معتقدند مطالباتشان قانونی، منطقی و واقعی است و دولت باید نسبت به وضعیت معیشت و کیفیت آموزش خود را پاسخگو بداند و از این وظیفه با خصوصی‌سازی و برخوردهای تند شانه خالی نکند.

در همین راستا سایت مستقل گفتگویی با محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران انجام داده است که مشروح آن را در زیر بخوانید:

حبیبی می‌گوید: مطالبات و شعارها را که نگاه کنید بحث آموزش رایگان، دفاع از معلمان، جلوگیری از دست‌اندازی به صندوق ذخیره معلمان و پاداش بازنشستگان و آموزش کیفی، بخش مهمی از مطالبات ما بوده و هست. چشم‌انداز ما دستیابی به مطالبات است ما معتقدیم مسائل و مطالباتی که طرح می‌شود عینی و واقعی است و آرمانی نیست

 مطالبات معلمان با اعتراضات همراه بوده است؛ طی شش ماه گذشته آیا تغییری در روند مطالبات و یا رسیدگی به آن‌ها ایجاد شده است؟

در شش ماه گذشته تغییری در مطالبات ایجاد نشده است.

دو بحث اصلی مطالبات اول بحث رتبه‌بندی برای معلمان شاغل و سپس بحث همسان‌سازی حقوق شاغلین و بازنشسته‌هاست.

البته این مطالبه صرفا مربوط به بازنشسته‌های معلم نیست و تمامی بازنشستگان کشوری را در بر می‌گیرد. چون طرحی در مجلس است که طبق قانون خدمات کشوری مصوب شده و خواسته ما اجرای این طرح است که مجلس آن را اجرا نمی‌کند.

متاسفانه هیچکدام از این مطالبات توسط دولت و مجلس اجرا نشده است. درباره رتبه بندی آنچه در مجلس مصوب شد یعنی طرح مجلس، مبتنی بر این بود که برای شش ماه دوم سال که قرار بود اجرا شود ۱۲/۵ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته بودند که مدنظر ما نبود. چون استدلال ما این بود که بودجه فوق نمی‌تواند تغییری در دستمزد معلمان ایجاد کند و براساس گفته نمایندگان این رقم با وجود میزان دریافتی معلمان فقط همسان‌سازی معلمان با خودشان است.

این مسائل مورد اعتراض ما بود و حداقل میزان بودجه مطلوب ما ۲۵ هزار میلیارد تومان برای نیمه دوم سال است که مجلس آن را نپذیرفت. اما شورای نگهبان همین ۱۲/۵ هزار میلیارد تومان را نیز به مجلس برگشت داد و صحبت‌هایی که الان در حال انجام است شانه خالی کردن دولت از زیر بار این رقم است. می‌خواهند مسئله را برخلاف وعده‌هایی که داده اند به سال آینده موکول کنند و این خلاف وعده‌های دولت و مجلس است.

 مطالبات امروز معلمان عمدتا در چه سر فصل‌هایی تعریف می‌شود؟

مطالباتی که ما مطرح می‌کنیم (به عنوان جریانی که در راس جنبش معلمان مسئله را هدایت می‌کند) معطوف به معیشت معلمان نیست.