۲۸ بهمن، ۱۴۰۰

علی مظفریان؛ اعدام پزشکی که از تشیع به تسنن تغییر مذهب داد

 کتر مظفریان عملاً سومین یا چهارمین نفری از علمای اهل تسنن است که بعد از رهبری آقای خامنه‌ای اعدام می‌شود. کاک «ناصر سبحانی» به همین صورت سال ۶۹ کشته شد
 

«۲۹ سال گذشته است! آن موقع اینترنت و فضای مجازی وجود نداشت که خبر مربوط به او جایی منتشر شود. به همین دلیل هم کمتر عکسی از او موجود است. خانواده ‌او هم در این سال‌ها در ترس و دلهره زندگی کرده و از صحبت در این مورد پرهیز کردند. ایشان یک مسلمان شیعه بود که به تسنن تغییر مذهب داد. جزو علمای خاص اهل تسنن محسوب می‌شد. سال ۱۳۷۱ بود که او را بعد از ۹ ماه شکنجه و انفرادی و ضبط اعتراف تلویزیونی از طریق اعدام با طناب دار شهید کردند.» این گفته‌های «ابراهیم احراری»، یکی از فعالان حقوق اهل سنت درباره دکتر «علی مظفریان»، مفتی ایرانی است. علی مظفریان، روحانی اهل سنت و پزشک مشهور شیرازی با حکم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شد.

***

دکتر علی مظفریان کیست؟

«علی مظفریان» پزشک جراح عمومی و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. او اصالتا شیرازی بود و در دانشگاه شیراز تدریس می‌کرد. دکتر مظفریان با اتمام تحصیلات و شروع به طبابت در دوره سه ساله طرح خدمت نیروی انسانی که پزشکان باید بعد از فارغ‌التحصیلی بگذرانند، به بندر لنگه رفت. او در مدت اقامت در بندر لنگه دچار تحول مذهبی شد و به مذهب تسنن گرایش پیدا کرد. او متولد سال ۱۳۲۵ در شهر کازرون و در خانواده‌ای شیعه بود.

دکتر مظفریان با اتمام دوره سه ساله طرح پزشکی خود از بندر لنگه به شیراز بازگشت. در آن زمان گروهی از دانشجویان پاکستانی دانشگاه شیراز، در یکی از سالن‌های دانشکده مهندسی این شهر، نماز جمعه اهل سنت را برپا می‌کردند. علی مظفریان هر هفته برای خواندن نماز به آن‌جا می‌رفت. کم‌کم نمازگزاران که با درجه علمی او آشنا شدند، او را به‌عنوان امام جمعه انتخاب کردند.

سنت خواندن نماز جمعه اهل تسنن در این دانشکده تا پس از انقلاب۵۷ ادامه یافت. تا اینکه دانشگاه با ایراد بهانه‌های مختلف، تلاش کرد تا از ادامه اقامه نماز جمعه جلوگیری کند. این ممانعت و بهانه‌تراشی‌ها باعث شد تا اهل تسنن این شهر به فکر تاسیس مسجد مستقلی برای اهل سنت شیراز بیفتند. اهل تسنن شیراز این خلاء را احساس کرده بودند که جایی برای اقامه نماز جماعت خود ندارند.

تدارک مسجد برای اهل تسنن شیراز

به گفته ابراهیم احراری، با تلاش و پیگیری دکتر مظفریان و حمایت مالی یکی از افراد خیر، او خانه دوطبقه بزرگی را در نزدیکی پل باغ صفا و در کوچه مجاور محل بنیاد شهید و منتهی به بازار انقلاب شیراز خریداری و با تغییراتی به مسجد تبدیل کرد: «او با دریافت مجوزهای رسمی این محل را بعنوان مسجد الحسنین نام‌گذاری و برای برگزاری نماز جمعه و نماز پنج وقت اهل تسنن در شیراز وقف کرد. خود او هم از طرف اهل تسنن به‌عنوان امام جمعه و جماعت مسجدی که خودش بانی تهیه آن بود، انتخاب شد.»

«مسجد الحسنین» در اداره اوقاف شیراز ثبت و وقف فعالیت مذهبی اهل تسنن این شهر شده است. آقای مظفریان آرام‌آرام با انجام تغییراتی در بنای این خانه، دو طبقه ساختمان آن را تبدیل به دو سالن بزرگ کرد و حیاط وسیع آن را هم با سایه‌بان پوشانید. بدین ترتیب اهل سنت شیراز پس از سال‌ها سرگردانی صاحب مسجدی در این شهر شدند.

احضار و بازجویی به دلیل استقبال از فعالیت مسجد

یکی از اهل تسنن ساکن این شهر، اقامه نماز در این مسجد را برای ایران‌وایر این‌گونه روایت می‌کند: «روز‌های جمعه، سالن‌ها و حیاط آن، مملو از جمعیت نمازگزار بود. در اعیاد مذهبی به خاطر تعداد نمازگزاران، سرتاسر کوچه جنب مسجد، برای نماز خواندن پر از نمازگزار می‌شد، جمعیتی که نسبت به تعداد حاضران در نماز جماعت مساجد شیعیان این شهر بسیار چشم‌گیر بود.» 

او می‌افزاید: «در نماز جمعه اهل تسنن، افراد تحصیل‌کرده و دانشجویان شیعه هم شرکت می‌کردند. این مساله باعث نگرانی روحانیون متعصب شیعه شده بود. آن‌ها بارها با حمایت نهادهای امنیتی به بهانه‌های مختلف در فعالیت وقفه ایجاد ‌کردند. حتی منجر به تعطیلی مسجد هم شدند. اما با تلاش دکتر و هیات امناء، بار دیگر این مکان باز شد، ولی بهانه‌تراشی‌ها ادامه یافت. دشمنی آن‌ها با این مسجد، باعث شد تا بارها دکتر مظفریان و اعضای هیات امناء به اداره اطلاعات احضار شوند و تحت فشار قرار بگیرند.»

ابراهیم احراری، فعال حقوق اهل تسنن ایران درباره فعالیت‌های دکتر مظفریان به ایران‌وایر می‌گوید: «آقای مظفریان جراح بود. در بیمارستان‌های شهر شیراز فعالیت می‌کرد و مطب هم داشت. شخصیت باسوادی که بارها در مناظرات مذهبی با علمای شیعه حاضر شده و از عقاید اهل تسنن دفاع کرده بود. اما در فاصله دهه۶۰ تا ۷۰ آرام‌آرام فشارهای حکومت بر او بیشتر ‌شد. به شکلی که بارها بازداشت و بازجویی شد.»