۰۷ فروردین، ۱۳۹۹

ویروس کرونا در ایران: سازمان پزشکان بدون مرز رد ناگهانی کمک‌های خود از سوی مقامات ایران را «غیرقابل درک» خواند

سازمان غیر دولتی پزشکان بدون مرز که به درخواست ایران کادر فنی و تجهیزات لازم
برای ایجاد یک بیمارستان صحرائی در اصفهان را با دو پرواز ویژه به ایران رسانده بود، لغو ناگهانی این همکاری را «غیر قابل درک» خواند و اعلام کرد که از آن «شگفت زده» شده است. این سازمان در پی تقاضای ایران برای برخورداری از همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با بحران ویروس کرونا در این کشور ابراز آمادگی کرده و با انجام هماهنگی‌های لازم از سوی سفارت ایران در پاریس عازم این کشور گردید. تصمیم به لغو این همکاری و رد کمک‌های این سازمان روز سه شنبه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام شد. بگفتۀ این وزارت، ایران «نيازى به برپايى تخت بيمارستانى توسط نيروهاى خارجى» ندارد. دو هواپیمای حامل کادر درمانی و تجهیزات پزشکی تنها چند ساعت پیش از آن به تهران رسیده بود.


سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای که در واکنش به لغو همکاری و طرح ایجاد یک واحد درمانی از سوی این سازمان در اصفهان منتشر کرد، نخست یادآوری می‌کند که «این تصمیم ایران در حالی اعلام شد که یک اکیپ درمانی بین‌المللی مرکب از ٩ تن، از جمله دو پزشک متخصص مراقبت‌های ویژه، پیش از آن به اصفهان رسیده و از سوی مسئولان بهداشتی محلی مورد استقبال قرار گرفته بودند.»

میشل اولیویه لاشاریته، مسئول عملیات اضطراری سازمان پزشکان بدون مرز، در پاریس تاکید می‌کند که این سازمان از «آگاهی بر لغو برپائی واحد درمانی خود [در اصفهان] شگفت زده شده است». او یادآوری می کند که «ضرورت این همکاری و کسب کلیۀ مجوزهای لازم برای آغاز به کار آن در هفته‌های اخیر با مقامات ذیصلاح ایران مورد مذاکره و توافق قرار گرفته بود». او تاکید می‌کند که «اکیپ‌ درمانی این سازمان آمادگی داشت کار خود را از پایان هفتۀ جاری آغاز کند».