۱۸ اسفند، ۱۴۰۰

نگاهی به اعتصاب غذای ۱۱ زندانی در زندان های مختلف کشور

 

 

 

طی هفته های اخیر دستکم ۱۱ زندانی و شهروند بازداشت شده در زندان های مختلف کشور، در اعتراض عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به اعتصاب غذا زدند. زرتشت احمدی راغب، فریبا اسدی، آرشام رضایی، محمد هوشنگی، علی موسی نژاد فرکوش، ابراهیم صدیق همدانی، یوسف مهراد، شکیلا منفرد از جمله این زندانیان هستند. در گزارش پیش رو به وضعیت کنونی اعتصاب این زندانیان پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم اکنون دستکم ۱۱ زندانی در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در زندان های مختلف کشور در اعتصاب غذا به سر می برند.

در این گزارش با ذکر اسامی به شرح وضعیت کنونی و وضعیت اعتصاب این افراد پرداخته شده است.

۱. زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی از تاریخ ۲ اسفندماه همزمان با بازداشت و انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای احمدی راغب روز دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ به یکی از سلولهای انفرادی زندان اوین منتقل شد. مسئولان چندی پیش این شهروند را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم از زندان اوین به بند ۴ زندان تهران بزرگ منتقل کرده اند.

زرتشت احمدی راغب صبح روز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به تفتیش منزل کرده و شماری از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

زرتشت احمدی راغب، آتش نشانی است که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت های مدنی و منتقدانه از کار اخراج شده است. او پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

۲. فریبا اسدی، زندانی سیاسی از روز یکشنبه ۸ اسفندماه، در زندان قرچک ورامین، دست به اعتصاب غذا زد.

اعتصاب غذای خانم اسدی به دنبال بروز درگیری و ضرب و شتم توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی و در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم صورت گرفته است.

فریبا اسدی روز دوشنبه ۱۳ دی امسال، در منزل شخصی واقع در تهران خود بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی روز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهر قدس احضار شده بود.