۰۹ خرداد، ۱۴۰۰

بانک مرکزی: رشد ۷۰ درصدی قیمت خانه در تهران طی یک سال

 

تصویری هوایی از تهران

تصویری هوایی از تهران

آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران نشان می‌دهد متوسط قیمت خانه در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال نزدیک ۷۰ درصد رشد داشته و شمار معاملات مسکن نیز ۶۵ درصد کاهش داشته است.

متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در اردیبهشت امسال به ۲۸.۸ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت مسکن در این ماه نسبت به فروردین ۱.۸ درصد افت داشته است.

پارسال در اردیبهشت ماه ۱۱ هزار و ۳۱۰ واحد مسکن در تهران خرید و فروش شده بود، اما امسال این رقم دو هزار و ۹۴ واحد شده است.

افت چشمگیر معاملات مسکن در اردیبهشت ماه در حالی است که گزارش اخیر مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در این کشور در چهار ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ به رغم بسته بودن مرزها به خاطر شیوع کرونا نسبت به دور مشابه سال گذشته ۷ درصد داشته و نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۹ تقریبا دو برابر و نسبت به چهار ماه ابتدایی ۲۰۱۸ بیش از ۵ برابر شده است.

در فاصله ژانویه تا آوریل امسال ۲ هزار و ۱۵۶ مسکن در ترکیه به ایرانی‌ها فروخته شده و شهروندان ایران بیشترین میزان خرید خانه در ترکیه را میان کشورهای دیگر داشته‌اند.

خبرگزاری فارس همچنین درباره افت قیمت مسکن در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال گزارش داده که قانون مالیات بر خانه‌های خالی بهای مسکن را نزولی کرده است.

اسفند ماه پارسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی را مکلف به تعیین تکلیف اخذ مالیات از خانه‌های خالی تا پایان دی‌ سال ۱۴۰۰ کردند.